فیلم کوتاه چیست ؟

فیلم کوتاه فیلمی است که به اندازه کافی طولانی نیست که بتواند یک فیلم بلند باشد. در حالی که اتفاق نظر رسمی در این مورد وجود ندارد ، اما به طور کلی به این معنی است که فیلم کوتاه شما در کل ۴۵ دقیقه یا کمتر ، با احتساب تیتراژ باشد.

فیلم‌ کوتاه‌ گونه‌ای‌ از فرآورده‌ یا محصول‌ سینمایی‌ است‌ که‌ تفاوت‌ عمده‌ای‌ بانوع‌ تعریف‌ شده‌ و رایج‌ آن‌ در پرده‌های‌ سینمایی‌ دارد.

اولین‌ تمایز این‌ آثار حضور پررنگ‌ صداقت‌ صاحب‌ اثر است‌ که‌ در جای‌ جای‌ فیلم‌ حضور یافته‌ و خودی‌ نشان‌ می‌دهد. فیلمسازان‌ کوتاه‌ به‌ لحاظ‌ عدم‌ دغدغه‌های‌ رایج‌ تجربه‌های‌ حسی‌ بی‌واسطه‌ دارند و سعی‌ نمی‌کنند تا آثار خود را به‌ رنگ‌ و لعاب‌ بزک‌ کرده‌ و قالب‌ کنند.از دیگر شاخصه‌های‌ تمایز نگاه‌ صاحبان‌ آثار است. هر فیلم‌ کوتاه‌ به‌ واسطه‌ بیان‌ یک‌ فکر و ایده‌ و زاویه‌ای‌ که‌ صاحب‌ اثر از آن‌ به‌ هستی‌ و پدیده‌های‌ پیرامون‌ دارد شکل‌ می‌گیرد. دغدغه‌ اصلی‌ فیلسمازان‌ کوتاه‌ حرفی‌ است‌ که‌ برای‌ گفتن‌ دارند یا چالشی‌ است‌ که‌ برای‌ شکل‌ دادن‌ یک‌ تجربهِ‌ نوین‌ با آن‌ مواجه‌ هستند.

پرداخت‌ در آثار فیلم‌ کوتاه‌ تفاوتی‌ فاحش‌ با نوع‌ تلویزیونی‌ یا سینمایی‌ آن‌ دارد. ایجاز و ایهام‌ در آثار کوتاه‌ حرف‌ اول‌ و آخر را می‌زند. همه‌ چیز به‌ اختصار و در قدرت‌ کامل‌ بیان‌ می‌شود و در همین‌ موجزگویی‌ چند لایه‌ بودن‌ و مفاهیم‌ غنی‌ مدنظر قرار می‌گیرد. آثار کوتاه‌ معمولاً چند لایه‌ است‌ و هر لایه‌ بخشی‌ از یک‌ مفهوم‌ کلی‌ را بازگو می‌کند. این‌ ایجاز و ایهام‌ باعث‌ ایجاد فشردگی‌ در زمان‌ شده‌ و به‌ همین‌ خاطر ظرف‌ زمانی‌ در فیلم‌ کوتاه‌ از اهمیتی‌ دو چندان‌ برخوردار می‌شود. تایم‌ زمانی‌ هر فیلم‌ را قصه‌ آن‌ اثر تعیین‌ می‌کند اما اصل‌ کلی‌ است‌ که‌ معمولاً فیلمسازان‌ کوتاه‌ سعی‌ می‌کنند در کمترین‌ زمان‌ ممکن، داستان‌ خود را روایت‌ کنند.

شروع‌ فیلم‌های‌ کوتاه‌ معمولاً مخاطب‌ را در کمترین‌ زمان‌ ممکن‌ وارد فضا و داستان‌ اثر می‌کند. شکل‌ پرداخت‌ به‌ گونه‌ای‌ است‌ که‌ ما در دقایق‌ اول‌ می‌دانیم‌ که‌ چه‌ خطی‌ در داستان‌ را باید دنبال‌ کنیم. فیلم‌ کوتاه‌ معمولاً تواءم‌ با تعلیق‌ است. ما در یک‌ کشش‌ دراماتیکی‌ با خط‌ اصلی‌ فیلم‌ همراه‌ شده‌ و اثر را برای‌ پی‌بردن‌ به‌ راز نامکشوف‌ آن‌ دنبال‌ می‌کنیم.در فیلم‌ کوتاه‌ هیچ‌چیز زائد حضور ندارد. هر چیزی‌ برای‌ یک‌ کارکرد یا ایجاد یک‌ مفهوم‌ و حس‌ وارد صحنه‌ شده‌ است. معمولاً فیلم‌ کوتاه‌ مثل‌ دیواری‌ می‌ماند که‌ اگر قالبی‌ از آن‌ کَنده‌ شود احتمال‌ آوار یا فرو ریختن‌ آن‌ می‌رود.

تم‌های‌ فرعی‌ معمولاً در فیلم‌ کوتاه‌ حضوری‌ آنچنان‌ ندارند. زمان‌ به‌ اندازه‌ای‌ نیست‌ که‌ بتوان‌ به‌ شاخه‌های‌ فرعی‌ رسید و آن‌ را به‌ موازات‌ جریان‌ فیلم‌ پرداخت‌ داد. به‌ همین‌ خاطر آثار سینمایی‌ کوتاه‌ سعی‌ می‌کند بیشتر در مدار تم‌ اصلی‌ چرخیده، و جز کوچکی‌ را برای‌ ارائه‌ برگزیند.در ساختار فیلم‌کوتاه‌ آنچه‌ بیش‌ از همه‌ حضور دارد تعیین‌ نقش‌ مفهومی‌ به‌ همهِ‌ عناصر است. معمولاً به‌ لحاظ‌ تجربه‌ کردن‌ و تجربی‌ بودن‌ و دقت‌ و وسواسی‌ که‌ کارگردان‌ فیلم‌ کوتاه‌ دارد، تجربه‌ به‌ کارگیری‌ مفهومی‌ این‌ عناصر مشهود است‌ و اغلب، شما در جای‌ جای‌ فیلم‌ ردپایی‌ از تجربه‌ را می‌توانید ببینید.پایان‌ آثار کوتاه‌ معمولاً غافلگیرکننده‌ است. یعنی‌ شما به‌ نقطه‌ای‌ می‌رسید که‌ اوج‌ روایت‌ است‌ و همهِ‌ خشت‌ها کارگذاشته‌ شده‌اند تا آن‌ لحظه‌ اتفاق‌ بیافتد.

حال‌ هر چقدر این‌ لحظه‌ با پیش‌فرض‌های‌ ما متفاوت‌ باشد تاءثیر شدیدتر خواهد بود. فیلمسازان‌ باهوش‌ سعی‌ می‌کنند نوعی‌ از تعلیق‌ و انتظار را خلق‌ کنند که‌ تماشاگر کمترین‌ نشانه‌ای‌ برای‌ این‌ پایان‌ باشکوه‌ به‌ دست‌ نیاورد.

یک فیلم کوتاه چه مدت است؟

به طور کلی زمان فیلم های کوتاه می تواند در هر مکانی بین ۱۵ ثانیه تا ۴۵ دقیقه باشد. اگر فیلم کوتاه خود را به جشنواره ها ارسال می کنید ، این نیز می تواند متفاوت باشد. جشنواره فیلم ساندنس ۵۰ دقیقه را یک فیلم کوتاه در نظر می گیرد در حالی که جوایز اسکار ۴۰ دقیقه را یک فیلم کوتاه می دانند.

 

 

تاریخچه فیلم کوتاه

اولین فیلم‌های تاریخ سینما، فیلم‌های کوتاه بودند. فیلم های کوتاه، امروزه نیز در جهان به وسیله جشنواره‌های متعدد و شبکه‌های هنری تلویزیونی به حیات خود ادامه می‌دهند.فیلم سازان بزرگی مانند: جوزپه تورناتوره، پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و…کار خود را با فیلم کوتاه شروع کردند. در ایران نیز کارگردانانی مانند: بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، سهراب شهیدثالث، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و… از فیلم‌های کوتاه آغاز به کار سینما کردند. سینمای کوتاه جهان خروج کارگران از کارخانه را می‌توان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود.

سینمای کوتاه ایران در مهر ماه ۱۳۴۷ توسط بصیر نصیبی با نام سینمای آزاد ایران راه‌اندازی شد و به مرور زمان در سراسر ایران نمایندگی هایی را فعال کرد. هر چند تلویزیون در آن دوران حمایت ‌های مادی از سینمای آزاد کرد اما فیلمسازان آن دوره تلاش کردند که مستقل بمانند. بسیاری از فیلمسازان بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از جمله کیانوش عیاری، مهدی صباغ‌زاده و فریدون جیرانی از سینمای آزاد وارد سینمای حرفه‌ای شدند. در حال حاضر سینمای کوتاه ایران، توسط انجمن سینمای جوانان ایران که سازمانی دولتی است حمایت می شود.شهریور سال ۱۳۸۲ نقطه ی عطفی برای سینماگران فیلم کوتاه ایران است چرا که در این زمان انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران به عنوان یک صنف مستقل در خانه سینما تشکیل شد.

 

 

 

جـایـگـاه مـادر

خـط قـرمـز

انـسـانـهـا

در خـانـه بـمـانـیـم

زور خـانـه پـویـا

قـلـی و زری

پدر بزرگ عجیب من (انیمیشن)